Kľúčové slová : pohybujúce sa, by, dať, chuť, spoločné Prehľad Pred prechodom na každú tému by sme chceli našim novým používateľom dať ochutnať Ako modelovať proces pomocou Bizagi Modeler. Aby ste tak mohli urobiť, prevedieme vás krok za krokom sprievodcom, ktorý načrtne bežný proces: žiadosť o nákup. Predtým ako začneš Pred spustením tohto návodu je potrebné mať nainštalovaný Bizagi Modeler . Čo musíte urobiť Toto je návod, ako používať tento nástroj na modelovanie a dokumentovanie vašich procesov. Odporúčame vám podrobne si prečítať každý krok a kliknúť na odkazy v každej sekcii, kde získate ďalšie informácie. Pochopte svoj proces: Žiadosť o nákup Pri modelovaní procesu je dôležité pochopiť kroky, ktorými prechádza, smerovanie, vstupy a výstupy. Proces žiadosti o nákup formalizuje nadobudnutie tovaru a služieb. Aj keď sa proces môže od jednej spoločnosti k druhej podstatne meniť, je to dobré miesto na začatie modelovania firemných procesov. Proces žiadosti o nákup začína identifikáciou produktov alebo služieb, ktoré žiadateľ potrebuje. Podľa ceny žiadosti potrebuje súhlas ich šéfa. Šéf môže žiadosť schváliť, požadovať zmeny alebo ju odmietnuť. Ak je žiadosť schválená, proces vyhodnotí, či má šéf oprávnenie na schválenie sumy. Ak to šéf neurobí, žiadosť sa postúpi jeho/jej šéfovi atď. Po schválení žiadosti si oddelenie nákupu vyžiada cenové ponuky, aby mal príslušný počet potenciálnych dodávateľov. Ponuky sa vyberajú podľa termínu dodania, ceny a kvality. Oddelenie nákupu vyberie dodávateľa a vygeneruje objednávku, ktorá sa odošle vybranému dodávateľovi a uloží do podnikového ERP. Procesné modelovanie Ak chcete modelovať proces požiadavky na nákup, otvorte počítačovú aplikáciu Bizagi Modeler. Prvá vec, ktorú vidíte v novom modeli, je diagram s prázdnou nádržou – Bazénom: Osvedčeným postupom je, že fond má rovnaký názov ako proces. Ak chcete zmeniť názov ľubovoľného prvku, dvakrát naň kliknite, stlačte kláves F2 alebo naň kliknite pravým tlačidlom myši a z ponuky zobrazenia vyberte položku Upraviť text . Teraz pred pridaním tvarov do diagramu identifikujte hlavné úlohy (alebo zdroje) súvisiace s procesom. V tomto prípade sú 3 účastníci: uchádzač, šéf a oddelenie nákupu. Každý účastník je zastúpený jazdným pruhom. Preto by ste mali do bazéna pridať 3 dráhy s ich príslušnými názvami. Ak chcete do diagramu pridať ľubovoľný prvok, môžete ho presunúť myšou z palety vľavo. Pretiahnite dráhy v bazéne a pomenujte ich, ako je vysvetlené vyššie. Potom pridajte tvary do diagramu. Všetky procesy musia mať udalosť Štart, od ktorej proces začína. Presuňte udalosť Štart do pruhu účastníka, ktorý začína proces, v tomto prípade žiadateľa: Ďalším krokom je prvá úloha: Vytvoriť požiadavku na nákup . Na vytvorenie úlohy máte dve možnosti: •Potiahnite a pustite tvar úlohy a pripojte k nemu počiatočnú udalosť. •Použite ponuku koláča zobrazenú od udalosti spustenia, pri tejto možnosti sa úloha automaticky pripojí k udalosti spustenia: Opakujte tento postup, aby ste vytvorili úlohu Autorizovať požiadavku . V tomto bode je fáza Žiadosti procesu ukončená a je potrebné zahrnúť jej míľnik. Ak to chcete urobiť, potiahnite a pustite tvar míľnika a premenujte ho. Ak chcete začať kresliť fázu cenovej ponuky, vytvorte jej míľnik rovnako ako fáza požiadavky . Pokračujte v pridávaní požadovaných tvarov, kým nebude váš diagram dokončený. Ak chcete spojiť dva prvky v toku sekvencie, pomocou ponuky koláča presuňte príslušný tvar na druhý prvok. Automaticky sa spoja. Nasledujúci obrázok zobrazuje základnú schému procesu žiadosti o nákup . Transformovať prvky Po nakreslení základov procesu požiadavky na nákup sú potrebné niektoré úpravy, aby odrážali realitu procesu. •Notifikačné úlohy pozostávajú z e-mailov automaticky odosielaných na základe rozhodnutia Okamžitého nadriadeného (Šéfa). Preto sa tieto úlohy musia zmeniť na úlohy skriptov. •Úloha cenovej ponuky sa musí pretransformovať na podproces, v ktorom prebieha niekoľko činností na výber dodávateľa. •Úloha objednávky je tiež podproces, kde sa objednávka odošle dodávateľovi a vytvorí sa v systéme ERP. Na vykonanie týchto úprav nie je potrebné zaviesť do procesu ďalší prvok, ale zmeniť existujúce prvky . Ak chcete napríklad zmeniť úlohu Upozorniť na požadované zmeny , kliknite na ňu pravým tlačidlom myši. V ponuke zobrazenia prejdite na typ úlohy a vyberte položku Script task . Zopakujte to pre ďalšie dve úlohy upozornení. Ak ste už použili rozšírené atribúty , pri zmene typu úlohy sa informácie môžu stratiť Pre úlohy cenovej ponuky a objednávky postupujte podľa rovnakého postupu, kliknite pravým tlačidlom myši na úlohy a vyberte možnosť transformovať na podproces . Čiastkový proces Teraz je potrebné definovať úlohy, ktoré prebiehajú v rámci každého podprocesu . Ak to chcete urobiť, kliknite pravým tlačidlom myši na podproces a vyberte položku Upraviť podproces . Bizagi sa spýta, či chcete vytvoriť nový proces pre podproces alebo či mu chcete nejaký priradiť . Keďže sme nevytvorili žiadny iný proces, je potrebný nový proces, preto vyberte túto možnosť. Týmto sa vytvorí nový diagram na modelovanie podprocesu. Tento postup zopakujte pre podproces objednávky . V týchto dvoch nových diagramoch modelujte dva podprocesy rovnakým spôsobom, ako sme to urobili v procese žiadosti o nákup . Potom premenujte diagramy rovnakým spôsobom, ako sa premenuje prvok. V podprocese Nákupná objednávka môže zlyhať úloha Generovať objednávku a odoslať do služieb ERP, z tohto dôvodu je potrebné vytvoriť pripojenú udalosť na zvládnutie tejto chyby. Ak to chcete urobiť, kliknite pravým tlačidlom myši na úlohu, prejdite na položku Pripojiť udalosť a vyberte možnosť Chyba . Potom ho pripojte k nasledujúcej úlohe. Po namodelovaní týchto dvoch podprocesov ste dokončili modelovanie prvého procesu. Ďalším krokom je zdokumentovanie. Procesná dokumentácia Dokumentácia procesu je jedným z najdôležitejších krokov pri vytváraní modelu v Bizagi Modeler. Tu sú v modeli zahrnuté všetky relevantné informácie pre proces, aby im porozumel každý používateľ. Do diagramu môžete zahrnúť informácie na úrovni procesu, ako aj podrobné informácie na úrovni prvkov. Ak chcete pridať informácie na úrovni procesu, kliknite pravým tlačidlom myši mimo hraníc oblasti a vyberte Vlastnosti diagramu . Toto aktivuje okno Vlastnosti diagramu na pravej strane obrazovky, kde môžete zahrnúť: názov, popis, verziu a autora procesu. Toto okno môžete otvoriť aj stlačením klávesu F4 . V zobrazenom okne Vlastnosti vyberte ľubovoľný prvok a zobrazia sa jeho príslušné vlastnosti. Môžete tak zadať podrobné informácie o každom kroku vášho toku (každý prvok). Dokumentácia k úlohe V dokumentácii úloh môžete tiež zahrnúť zdroje , ktoré súvisia s každou rolou modelu RACI . Zdroj je obchodná entita alebo rola, ktorá riadi alebo je zodpovedná za úlohu. Ak chcete definovať zdroje modelu, kliknite na možnosť Zdroje na karte Domov . Pridajte , upravte alebo odstráňte akýkoľvek zdroj. V modeli požiadavky na nákup vytvorte zdroje 3 hlavných účastníkov procesu: žiadateľa, šéfa a oddelenia nákupu. Vyberte pridať a zadajte názov, popis a typ (rolu alebo entitu) zdroja. Po vytvorení zdroja ho môžete priradiť k akejkoľvek úlohe. Teraz zdokumentujte všetky úlohy modelu. Vytvorte toľko zdrojov, koľko je potrebné, nie je však potrebné mať zdroje vo všetkých rolách úlohy. Napríklad v úlohe skriptu, keďže ide o automatickú úlohu, nemusia